Mariaslekrum

Alla inlägg den 3 oktober 2010

Av Maria - 3 oktober 2010 22:01

Av Maria - 3 oktober 2010 21:56

 

Några människor kommer snabbt in i våra liv

och snabbt försvinner ur våra liv.

Några människor blir våra vänner och stannar länge i våra liv.

De lämnar vackra spår i våra hjärtan.
Vi blir aldrig mera som vi varit,

eftersom vi lärde känna en god vän!

Igår är historia.

Imorgon är en gåta.

Idag är en present och därför heter det nutiden.

Lev och njut i varje ögonblick!

Ta den lilla ängeln och var rädd om den.

Han vaktar över dig.



Just nu är någon väldigt stolt över dig.
- någon tänker på dig
- någon saknar dig
- någon vill prata med dig
- någon vill att du inte har problem
- någon är tacksam för din hjälp
- någon vill hålla din hand
- någon vill se dig lycklig
- någon vill ge dig en present
- någon älskar dig
- någon beundrar din styrka
- någon behöver din axel- någon behöver att du skickar

den här ängeln till honom/henne!

Av Maria - 3 oktober 2010 21:51

 

Bygga ett hus i matematikens och spelets tecken.

 

Du kommer att behöva:

 

Hårt färgad papper
former mall
tärning

 

Instruktioner.

 

Turas om att kasta tärningarna och "vinna"

former för att bygga ditt hus,

enligt listan nedan.
Den första som är klar med sitt hus vinner.
Om du kastar ett nummer för en form som du inte behöver,

hoppa över en sväng.

 

1 = ruta
2 = triangel
3 = rektangel
4 = cirkel
5 = kvadrat
6 = välja vilken pjäs som helst

 

Den färdiga bilden av ett hus, träd och kennel bör likna

den medföljande bilden.

 

Variation - skriv ut mallen på olika färgade kort

och lägg till en diskussion om färger om spelet.


Färdigheter - namngivning former,

observera dimensioner och relativa storleksformer.

Av Maria - 3 oktober 2010 18:53

  

Av Maria - 3 oktober 2010 18:07


 

Vattenlek.

 

Utemiljön har ett rikt ut bud av vattenlek att erbjuda barnen.

Skogens vattendrag, sjöar, bäckar, åar och diken inspirerar till lek.

I omgivningarnas terräng finns det massor av spännade material

att kasta i vattnet.

Stora stenar som plumsar högt och sjunker snabbt,

grus som smattrar i vattnet, kottar, pinnar och barkbitar som flyter.

Regniga dagar blir både förskolan och skolans gård full

av härliga vattenpölar att plaska i,

där barnen kan hälla i och ur hinkar och formar,

genom trattar och slangar.

Vattnet blandas med sand och jord till välling liknade konsistens

och med mer sand och jord bildas lera som de kan gräva i

och gegga med, krama till bollar och göra tredimensionella

skapelser av.

Det finns öändliga möjligheter att utveckla vattenleken

och utforska vattnets egenskaper utomhus.

Vattenlek får inte begränsas till regniga dagar.

Under torra perioder och vintertid när allt vatten är fruset måste

förskola och skolan se till att skapa möjligheter för barnens

experimentella lek med vatten.

Sommardagarnas torra sand måste vattnas.

I stora bassänger på gården eller i våtrum kan barnen göra

stimulerande erfarenheter med hela kroppen.

De barn som inte lockas att kliva i med hela kroppen

i en bassäng bör få möjlighet att leka med vatten i

stora och små baljor eller vid handfat.

Se till att halkskydd ligger på golvet

så att de inte ramlar och slår sig.

 

Vintertid är även sandlådan frusen och sanden betonghård.

Ge barnen tillgång till lek med vatten även vintertid

så att de kan vidareutveckla sin lek.

Det finns särskilda sandbord för inomhusbruk,

men en stor plastbalja med fuktig sand fungerar också bra.

Placera sandbord/balja på en stor vaxduk i ett avskilt

utrymme eller i våtrum för att hindra sanden från att spridas överallt.

 

Material till vattenlek.

 

* Skålar, muggar, burkar och mått av plast i olika form och storlek.

 

* Ursköljda plastflaskor (ketchup, schampo m.m)

 

* Tratar och durkslag.

 

* Plastslangar och plasrör i olika dimensioner att hälla genom.

 

* Sugrör att blåsa i.

 

* Svampar och tvättlappar.

 

* Vattenhjul.

 

* Vattenränna.

 

* Vattenkanna med och utan stril.

 

* Träbitar i oölika storlekar.

 

* Plastbåtar i olika storlekar och färger.

 

* Vattentåliga dockor att bada, gärna sådana som kan "matas"

med nappflaska och som kan "kissa".

 

* Plastbaljor att bada dockor och tvätta dockkläder i.

 

* Stenar i olika storlekar.

 

* Utomhus även naturmaterial som blommor, kottar, löv,

pinnar och gräs.

 

* Såpbubblor-småbarn kan vifta med "ögat"

eftersom de har svårt att blåsa en riktad luftstråle genom det.

 

Recept på såpbubblor.

 

Blanda 8 dl vatten

2 dl koncentrerat diskmedel

0,5 dl glycerol (finns att köpa på apotek)

och en nypa strösocker.

 

 

När man ska börja ett vattentema så beror det givetvis

vilken ålder det är på barnen.

 

Men om de är lite större barn så skulle jag

nog börja med att gå ut i skogen och kolla vad man ser

och vad som innehåller vatten.

 

Skulle nog också göra en frågeslinga om vatten

och se vad barnen kan.

 

Sen så har barnen själva massor med tips på vad

de skulle vilja göra när de "jobbar" med vatten.

 

 

  

 

 

Av Maria - 3 oktober 2010 16:00

Jag känner en gumma som svalde en fluga.

 

Jag känner en gumma som svalde en fluga,
den brukade bo i hennes stuga.
Nu flög den omkring i magen,
surrade och killade hela dagen.


Jag känner en gumma som svalde en spindel,
det är ju så man får svindel!
Hon svalde spindeln för att fånga flugan,
som flugit omkring i stugan.


Jag känner en gumma som svalde en sparv,
hon gjorde det inte av slarv!
Hon svalde sparven för att fånga spindeln.
Hon svalde spindeln för att fånga flugan,
som flugit omkring i stugan.

 

Jag känner en gumma som svalde en katt,
hon måste ha fått fnatt!
Hon svalde katten för att fånga sparven.
Hon svalde sparven för att fånga spindeln.
Hon svalde spindeln för att fånga flugan,
som flugit omkring i stugan.  

 

Jag känner en gumma som svalde en hund,
då kan man inte sova en blund!
Hon svalde hunden för att fånga katten.
Hon svalde katten för att fånga sparven.
Hon svalde sparven för att fånga spindeln.
Hon svalde spindeln för att fånga flugan,
som flugit omkring i stugan.

 

Jag känner en gumma som svalde en get alldeles grå
- vilka ideér gumman kom på!
Hon svalde geten för att fånga hunden.
Hon svalde hunden för att fånga katten.
Hon svalde katten för att fånga sparven.
Hon svalde sparven för att fånga spindeln.
Hon svalde spindeln för att fånga flugan,
som flugit omkring i stugan.

 

Jag känner en gumma som svalde en ko
- det kan man inte tro!
Hon svalde kon för att fånga geten.
Hon svalde geten för att fånga hunden.
Hon svalde hunden för att fånga katten.
Hon svalde katten för att fånga sparven.
Hon svalde sparven för att fånga spindeln.
Hon svalde spindeln för att fånga flugan,
som flugit omkring i stugan. 

 

Jag känner en gumma som svalde en häst,
den vägde allra mest!
Sen orkade gumman inget mer,så hon svalde inga fler.

 

 

 

 

 






     


 


 

Nu när ni sparar som på era datorer

så kommer bilderna bli i A4 när ni drar ut dom.

Så därför rekommenderar jag att ni gör dom mindre

 i den storlek ni nu vill ha dom.

Tänk på att gumman ska ju vara större än djuren.

Klistra ihop gumman så hon blir som en.

 

Sen så plastar ni in bilderna i laminatplast,

ta en kniv och skär en skåra i munnen 

(så tänk på att djuren ska vara så liten så att de går in i munnen). 

Skär sen upp i linningen på gumman.

Ta sen en limpistol och klistra fast en plastficka

på baksidan som djuren hamnar i eftersom sagan läses.

     

 

 

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14
15
16 17
18 19
20
21
22
23 24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards