Alla inlägg under oktober 2010
Björnar i plast.
Söta och tilltalande!!
3 storlekar, 3 vikter och 4 färger.
Färger - taluppfattning - vikt.
Björnarna är ett lite annorlunda grundmateriel,
som du kan använda vid många olika tillfällen.
Gör lyssnarövningar, känselövningar, koncentrationsövningar.
Anordna björnjakt, öppna björnaffär,
låt björnarna ha badfest!
Öva multiplikation.
Ställ på rad.
Hoppa treskutt osv.
Björnarna ger mängder av möjligheter
att variera elevernas grundläggande begrepps-
och färdighetsträning på olika sätt.
Även för de allra minsta barnen,
man kan göra mycket på deras nivå av det här.
Konstruktionsrör.
Ett fantasieggande men enkelt byggmateriel,
som gör det möjligt att bygga både kantiga och runda former.
Lätt att hantera.
Redan små barn kan börja foga samman.
På köpet motorikträning!
Konstruera!
Teknik!
Låt eleverna ge utlopp för sin kreativitet!
Bygg stort, högt, smått.
Bollar, kvadrater, hus, bilar ...
Ett inspirerande materiel som låter tankarna gå i nya banor.
Rören i fem olika färger. Fogbitarna gula och blå.
Om prepositionsval.
Prepositioner är en ordklass vars roll,
som namnet antyder,
är att stå framför ett annat ord.
Det förekommer dock att prepositioner är placerade
på andra ställen än före sitt huvudord.
De kan förekomma framför substantiv,
någon sitter på bänken.
De kan förekomma framför en bisats,
någon jobbar för att tjäna pengar.
De kan också förekomma tillsammans med verb,
någon räknar med dig.
Prepositionerna kan vidare delas in i olika undergrupper.
Dessa är enkla (t.ex. från, genom, i, före, på),
sammansatta (t.ex. bredvid, framför, utanför, inom)
och sammanställda prepositioner
(t.ex. med anledning av, i stället för).
Att välja preposition är inte alltid så enkelt.
I många fall kan man lita på sin
språkkänsla, men det är lätt hänt att man blir tveksam.
Det finns nämligen många olika prepositioner,
och reglerna för hur de används är inte alltid klara.
Dessutom påverkar andra språk användningen av prepositioner,
t.ex engelskan.
Men i finlandssvenskan har särskilt det stora inflytandet
från finskan en märkbar effekt.
En viktig regel att gå efter är att man ska undvika att använda ord som angående,
avseende, beträffande eller rörande i stället för en preposition.
Dessa långa och vaga s.k prepositionsersättare
gör en text klumpig och byråkratisk.
I stället ska man välja enkla prepositioner,
t.ex nämndens synpunkter på arbetsgruppens
förslag (inte: i fråga om).
Ett gammalt och känt finlandssvenskt drag är
felaktig användning av prepositionen åt.
I de flesta fall används åt när man i stället ska använda
en annan preposition, och ibland smyger sig åt in i satser
som på svenska står utan preposition.
Den oriktiga användningen av åt gäller i framför allt tre fall:
· åt i stället för för, skriv alltså:
att berätta något för någon
· åt i stället för till, skriv alltså:
att dela ut något till någon
· åt i stället för konstruktion med dativobjekt,
skriv alltså: att ge någon något.
Användningen av prepositionerna på och från kan också vålla problem.
På svenska köper man något på ett varuhus eller i en affär.
Man hämtar sitt paket på posten och man får
goda placeringsråd på banken.
Här befinner sig personen i samtliga fall personligen
på platsen och gör någonting.
Ett undantag är postorderfirmor eftersom man beställer varor därifrån.
Det är därför helt korrekt att säga t.ex att man köper något
från Hobby Hall.
Man kan hämta något i eller från köket och man kan hämta
en bok i eller från bokhyllan.
Från i dessa exempel syftar på att man flyttar ett föremål
från en konkret plats till en annan.
Engelskans of översätts ofta med av där vi i svenskan
ska använda en annan preposition.
På svenska heter det t.ex mordet på mannen och inte av.
På engelska heter det vidare the British ambassador to Sweden
medan det på svenska heter den brittiska ambassadören i Sverige.
En liten lathund:
en ålder av 40 år
framgå av något
av misstag
lag om ändring av ellagen
med anledning av
sträva efter något
enligt budgeten
behandling enligt 6 §
motsvarar…
(enligt motsvarar finskans
mukaan, mukaisesti, perusteella,
nojalla)
lagen tillämpas från årsskiftet
redovisa för något
för kännedom
chef för x-byrån
vikariera för någon
genom lagen upphävs…
lagen träder i kraft vid årsskiftet
gå i andra klass
i timmen/veckan/månaden
forska i något
kontakter med någon
ett förbud mot något
förlora mot någon
om dagen/dygnet/året
ansökan om en tjänst
ett intyg om eller över något
fråga någon om något
anmärka på något
lagens 7 § tillämpas på…
gå på högstadiet
till ett belopp av 50 euro
med hänsyn till
ringa/skriva till någon
betala ur en fond.
två åt gången
besvära sig över beslutet
När man är osäker på användningen av prepositioner
kan man använda sig av en ordbok, t.ex Svensk ordbok.
Slår man upp t.ex förskott kan man av exemplet
se att det heter betala i förskott.
Från: www.Kotus.fi/svenska/reuter
.
Min dotter älskar att vika papper och sen hon upptäckte Origami
så är hon fast för detta.
Vart hon än kommer så viker hon jättefina figurer,
som t.ex när vi är på restaurang så tar hon servetten och viker något fint.
Som t.ex ett glasunderlägg.
Hon gör jättefina saker av dessa papper.
Kommer nu att lägga in lite olika tips på vad man kan göra.
Några är på engelska men jag tror nog att det går att förstå ändå.
Lägesord – gosedjur på rad.
1. Barnen får i uppgift, en och en,
att ställa upp gosedjuren på en rad efter instruktioner.
T. ex. katten ska stå först, Spiderman ska stå sist,
kaninen ska stå på tredje plats….
2. När kön av gosedjur är klar ska varje barn
utföra en uppgift med det gosedjur som står först i ledet.
T.ex katten ska hoppa över stolen,
Shrek ska krypa under stolen,
kaninen ska hoppa och ställa sig på bordet….
Man kan också spänna upp rep och låta gosedjuren hoppa på olika nivåer.
T.ex katten ska hoppa mellan repen,
Shrek ska hoppa under den understa…
Den matematiska utvecklingen i förskolan.
Förskoleverksamheten i matematikaktiviteter
uppmuntrar den matematiska utvecklingen.
Detta är en del av språkutvecklingen som ger barnen en
bättre förståelse och inblick i deras konkreta omgivning.
"Det finns mycket mer av matematiken än siffror och summor,
ett viktigt språk som hjälper oss beskriva,
utforska och förklara den värld vi lever i ..."
Förskolematematiken bör omfatta följande:
• nummerordning - förståelsen av den fysiska
eller logiska arrangemang av en sekvens
• räkna färdigheter - recitera siffror för
• Mått - förståelse av mätningar
• numeriska begreppsliggöra - förmåga att bilda ett koncept
som bygger på observationer, erfarenheter och data
• numeriska relationer - förståelse av ett sammanslutningar,
såsom jämställdhet eller ojämlikhet mellan kvantiteter och uttryck
• numeriska symboler - förståelse av siffror eller tecken
som används i mattan för att representera kvantitet, funktion eller drift
• beräkningar - att lösa problem med hjälp av matematiska formler
• mängd, volym och vikt
Barn utvecklas genom tre olika lägen för att tänka på tal:
1. manipulativa läge - att arbeta med verkliga objekt,
t.ex bönor, muggar, skedar
2. mental bildläget - med hjälp av mentala bilder
eller bilder av verkliga föremål
3. abstrakt läge - med hjälp av antal begrepp utan
att tänka på bilder av föremål
Matematik verksamheten bör främst göra så att barnen använder
manipulativt läge för att utforska matematiska begrepp.
Förskoleaktiviteter för att utveckla matematiska färdigheter.
Kom ihåg att varje individ har sina egna unika styrkor och svagheter.
Tro att i livet behöver vi alla lära oss att förbättra våra
svaga områden på en acceptabel nivå,
kompensera för dem vid behov med fokus på,
utveckla och njuta våra styrkor och talanger.
Ingen är bra på allt.
Syftet med dessa stimulerande aktiviteter,
är att hjälpa ditt barn att utveckla varje område
och unika potential och undvika inlärningssvårigheter,
för att inte över-stimulera eller försöka utveckla super-bebisar!
Följande är förslag av matematiken i förskolan som du kan göra
med barnen för att stimulera matematiska utveckling.
De syftar till 3-5 åringar,
men eftersom detta är ett brett sortiment,
bör du anpassa dem efter barnens kunskaper.
1. Be barnet att räkna.
Som vägledning kan en fyraåring räkna vanligen till tio,
men bara begriper tal upp till fem.
2. Be barnet att räkna fem objekt och skicka dem till dig. e.g klädnypor
3. Bygg en pinne av konstruktion block.
Be barnet att hålla den bakom ryggen och använda sin känsel
för att räkna hur många block det finns.
4. Placera brädspel som kräver tärningar och räkna utrymmen
som t ex ormar och stegar, fia etc
5. Sjung räkna rim och sånger
6. Prata om och jämför saker som illustrerar begreppen full
och tomma (volym) och lätta och tunga (vikt).
7. Låt ditt barn leka med dominobrickor.
8. Ge ditt barn en linjal och be henne att mäta olika objekt.
9. Mät dimensionerna i ett rum i steg
10. Låt ditt barn dela ut godis lika mellan familjemedlemmar.
Dessa pärlor är jättebra för både små och stora barn.
23 mm diameter!
Sju olika former.
Varje form finns i fem färger.
Träna motorik.
Räkna.
Sortera efter färg och form.
Kopiera varandras sekvenser.
Träna att arbeta från vänster till höger.
Gör ett pärlband som är lika långt som du själv.
Dessa rekommenderar jag.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 | |||||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |||
11 |
12 |
13 | 14 | 15 |
16 | 17 | |||
18 | 19 | 20 |
21 | 22 |
23 | 24 | |||
25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 | |||
|