Mariaslekrum

Alla inlägg under oktober 2010

Av Maria - 17 oktober 2010 16:16

 

Vågar du anta utmaningen att bygga på höjden?

Det här är ett spännande spel.

 

Sprid ut alla träklossarna.

Välj en av tärningarna.

Slå tärningen.

Visar tärningen t.ex fyra prickar,

tar du en träkloss med fyra prickar.

Ställ den framför dig.

När det är din tur nästa gång,

slår du tärningen, tar en bit som "passar"

till antalet prickar och sätter den träklossen på den första.

Vinner gör den som bygger högst torn, utan att det rasar.

 

Övar upp finmotorik.
Befäster taluppfattning.
Tränar storleksuppfattning.
Lär barnen att känna igen färger.

Samtidigt har barnen kul när de spelar tillsammans.

 



Av Maria - 17 oktober 2010 15:28

  

Med papper kan man göra mycket.

Se bara här.

Klipp ut former av lite hårdare papper

sen så är det bara fantasin som sätter gränser.

 

Här är det en mus av en stor cirkel,

ansikte är av en triangel och

öronen av två lite mindre cirklar.

Sen kan man göra som man vill

med ögonen om man vill använda sig av

former eller måla med tusch.

Armar, ben och svans är ritade med svart

tuschpenna.


Av Maria - 17 oktober 2010 15:21

 

Detta är ett bra spel att spela på en Halloween-fest.

 

Du gör en uppsättning av Halloween spelkort:

Två kopior av varje bild.

Du kan använda tryckta clipart bilder,

fotografier från tidigare Halloweens

eller du kan rita din egen.

Bilder av häxor, spöken, fladdermöss, pumpor,

kvastar, grytor, monster ...

 

Klipp ut bilderna och limma dem på hårt papper och klipp ut igen.

För att hålla ett Halloween-tema kan du använda orange papper

 och även skär dem i pumpa former.
Sen laminerar du dem för att de ska hålla sig bra och inte

 behöver göra om dem igen.

 

För att spela: Placera alla kort på bordet.

Vid sin tur så vänder varje spelare på två.

Om de matchar så har man ett par.

Fortsätt spela tills alla paren är ihop matchade.

Den som har flest par vinner.

 

Detta är ett bra spel för att utveckla minnet,

eftersom det utmanar dig att komma ihåg

var de matchande korten ligger på bordet.

Det hjälper också barnen lära sig att turas om och spela rättvist

 - och lär att man inte alltid kan vara en vinnare,

men du kan ha roligt med fest.

Av Maria - 17 oktober 2010 15:09

 

Jag tror möss
Är ganska trevliga.
Deras svansar är långa,
Deras ansikten små,
De har inte några

Hakor alls.

 

Deras öron är rosa,
Deras tänder är vita.
De springer runt
Huset på natten.

 

De gnager på saker
De inte bör röra
Och ingen tycks
 Gilla dem mycket.

Av Maria - 17 oktober 2010 15:03


 

Bubbelvattenlek.

 

En rolig och enkel lek för barnen.

Men ett tips är att låta barnen träna att blåsa ut

och in för att komma ihåg skillnaden.

Så att de vet vad som menas med att blåsa igenom sugröret.

Annars så får de ju i sig av badskummet ner i magen.

Om skummet tar slut tillsätt lite mer badskum.

 

Material:

 

En skål

lite vatten

lite badskum

sugrör

 

Lägg gärna en handduk under skålen för det kommer bli blött

men roligt för barnen.

Bubblor är det perfekta exemlet av ytspänning.

Bubblor är faktiskt tunna kulor av vätska med luft i centrum.

Av Maria - 17 oktober 2010 00:10


 

Tema vatten.

 

När mar arbetar med projekt vatten,

så kommer barnen med egna funderingar

som man skriver ner på ett papper

för att tillsammans ta reda på svaret.

 

Barnens frågor kan vara!

 

Kan man gå på vatten?

Hur kommer vattnet in i våra hus?

Om fiskar leker tillsammans i vattnet?

 

För att ta reda på den första frågan s

å går man ner till en sjö i närheten där barnen kan upptäcka

att man kan gå på vatten om det är vinter,

de andra årstiderna går det ju inte att gå på vattnet.

Vattnet måste ju ha frusit till is.

 

För att ta reda på hur vattnet kommer in i våra hus,

så kan man titta på alla ledningar som går i väggarna och prata om det.

Och även besöka ett reningsverk.

 

För att ta reda på om fiskar leker i vattnet

 så besöker man djuraffären och kollar på fiskarna där.

Hajarna brukar bli de intressantaste fiskarna.

 

Sen kan barnen få göra egna akvarium av skokartonger

och fylla med sin egen fisk som de har målat.

Fler saker man upptäcker tillsammans med barnen

är hur vatten känns , luktar och smakar.

Det blir roliga miner när man blandar salt i vattnet.

 

I slutet av projektet kan man ha en  utställning

 för våra föräldrar med kaffe och fika.

Av Maria - 16 oktober 2010 23:49


Dra ut en eller två extra och klipp ut två av arken.

Plats in arket plus korten efter du har klippt ut dom.

Sen kan du spela memory eller lotto, det är upp till dig.


Från: Activity village.

Av Maria - 16 oktober 2010 23:37

 

Halloween infaller i slutet av oktober

 

Halloween är idag mest en fest för barn som får spöka ut sig,

skrämmas, äta godis och leka.

 

Halloween är en blandning av skrock och religion från flera kulturer.

 

Halloween är ursprungligen ett hedniskt nyår den siste oktober

för att ta farväl av sommaren och välkomna vintern

och ta farväl av de döda druider, keltiska präster,

tände eldar och ljus för att skrämma bort häxor och onda andar.

frukt och grönsaker för att tacka för sommarens skörd

Festen kallades Samhain = "summer's end".

 

De romersk-katolska missionärerna tog över de hedniska

festdagarna för att omvända hedningarna.

 

På 700-talet flyttades den kristna Alla Helgons dag

från maj till den 1 november.

 

Namnet Halloween är en variant på det kristna "All Hollows"

(all the holy ones) och "All Saints' Eve".

 

Hednatron bidrar med gastar, häxor,

lekar och upptåg, traditionen med ljus i urgröpta pumpalyktor

kommer från Irland.

 




Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14
15
16 17
18 19
20
21
22
23 24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards